השלב הסופי בתהליך מכירה הוא אספקת המוצרים ללקוח, בין אם מדובר באספקה ללקוח פרטי או למגזר העסקי (B2B). גם כאשר המחיר אטרקטיבי ושיטת המכירה עובדת, אם התנהלות שרשרת האספקה לקויה, ייגרמו נזקים משמעותיים ומצטברים לחברה הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר.

יותר תקלות – פחות לקוחות

הפגיעה המשמעותית ביותר שנגרמת מליקויים בשרשרת האספקה, היא פגיעה בשביעות רצון הלקוח. לקוחות בכלל ולקוחות ישראלים בפרט, מצפים לקבל את המוצרים בצורה הטובה ביותר כפי שסוכם ובצדק, הרי הם שילמו ממיטב כספם. לקוח לא מרוצה הוא אסון של ממש לחברה, לא פחות מזה.

החברה משקיעה כסף ומאמץ רב בהכשרת צוות, ניהול, שיווק, פרסום וארגון כנסים על מנת לקדם ולהגדיל מכירות. כאשר הליך אספקת המוצר משתבש, כל אלו מאבדים באחת מערכם. החברה יוצאת משליטה ונתונה לחסדיו של הלקוח, שמן הסתם, אינו לבבי במיוחד.

הכעס שרוחש הלקוח כלפי החברה, עלול להוביל לניתוק קשרים עסקיים עתידיים או אף לביטול העסקה הנוכחית. ברגע שאבד האמון, יהיה קשה להשיבו והסיכוי שלקוח זה יככב ברשימת הממליצים שלכם, הולך ופוחת.

הזמן שנדרש לתיקון הבעיה, מגולם בעלות כוח האדם שנדרש לטפל בה וזו ההוצאה היקרה ביותר בחברה. נהלי אספקה לקויים יעסיקו עובדים ברמות השונות – מנהלים, פקידים, סוכנים נהגים ומחסנאים. עד אשר ייבנה תהליך אספקה מסודר שנותן מענה הן ללקוח והן למשאבים הלוגיסטיים של החברה, החברה תהיה נתונה במצב של כיבוי שרפות מתמיד.

לנצח על שרשרת האספקה!

מרוץ שליחים הוא הספורט היחידי באולימפיאדה המצריך עבודת צוות. ארבעה משתתפים מאותה קבוצה נדרשים לרוץ הכי מהר שאפשר. אבל בידם משימה חשובה לא פחות ממהירות ריצתם, מקל קטן אותו מעבירים מאחד לשני. אם המקל נופל, הלך המרוץ.

שרשרת אספקה מאוד דומה למרוץ שליחים. מחלקת המכירות היא הרץ הראשון בקבוצה כאשר עליה לבצע עסקה. בהמשך, האחריות עוברת אל מחלקת ההזמנות. משם, המקל נמסר למחסנאים, לליקוט ההזמנה ואריזתה. מהמחסן הישר אל הרץ הבא, נהגים ואלו בתורם מספקים את הסחורה. אם אחד הרצים לא מבצע את תפקידו כיאות, הקבוצה כולה מפסידה, מידת מחוייבות הלקוח נפגמת וכך גם שמה של החברה.

כולנו אנושיים. אנשי המכירות טעו בהזמנה, מחלקת ההזמנות שכחה לכלול זיכוי שהובטח, מחסנאים ארזו מוצר לא נכון, הנהג הגיע באיחור וגם לא היה אדיב במיוחד.

הדרך לבניית מערכת אספקה איכותית תלויה בניהול נכון של העסק ומתחילה מלמעלה למטה ולא הפוך. באחריות מנהלי החברה להסתכל ממעוף הציפור על כל מסלול הריצה – אספקה ולגבש שרשרת אספקה מתחילתה ועד סופה.

הטעות הנפוצה היא לנסות לפתור בעיות מקומיות מבלי לקחת בחשבון את התמונה כולה. בתהליך גיבוש נהלי האספקה יש לתת מענה מדויק למגוון ליקויים שעלולים לשבש את העברת המקל ממחלקה למחלקה. תהליך זה דורש שיפור והידוק מתמשך.

כוחה של קבוצה

סוד ההצלחה לתהליך מסוג זה, תלוי מאוד ביכולת ההנעה של העובדים. צוות המכירות, מחסנאים ונהגים צריכים לדעת היטב, מהן הבעיות הקיימות בחברה כך שיוכלו לסייע במציאת פתרונות יצירתיים.

בנוסף, הפיכתם לשותפים בקבלת ההחלטות יגרום לעלייה במוטיבציה לבצע את השינוי הלכה למעשה ולבנות שרשרת אספקה כמעט מושלמת, שתגביר משמעותית את שביעות רצון לקוחות החברה ועל ידי כך, את המשך צמיחתה בעתיד.

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו