למה? כובע! קבלת החלטות בארגון דרך ששת הכובעים של דה בונו

קבלת החלטות ושינויים בארגון דרך שיטת ששת הכובעים היא שיטת חשיבה שפותחה על ידי אדם, שאולי היה קירח ואולי לא, בשם אדוארד דה בונו. שיטת הכובעים של דה בונו דנה בדרכי חשיבה שונות באמצעות מטאפורה של שישה כובעים, שכל אחד מהם מבטא צורת חשיבה אחרת לפתרון בעיות ומשברים.

השיטה מתארת שישה כובעים בצבעים שונים, בהם כל צבע מייצג דרך חשיבה והתמודדות אחרת.

החלוקה מאד פשוטה לתיאור ולהבנה:

כובע לבן: הצבע הלבן מייצג חשיבה ניטראלית בעלת משמעות והכוונה. בחבישת הכובע הלבן יש להתייחס בצורה ניטראלית לבעיה ללא עירוב רגשות.

כובע אדום: הכובע האדום מתייחס לקבלת החלטות באמצעות אינטואיציה, רגשות ותחושות. הרגשות המעורבים בתחילה עליהם להיות אנושיים וחזקים, כגון: רתיעה, פחד, קנאה, ואפילו שנאה. דרך הכובע האדום ניתן אף לקבל החלטות על סמך סימני חוש שישי.

כובע שחור: הכובע השחור מייצג חשיבה שלילית, ביקורתית ושיפוטית. החשיבה מאפשרת ראיה של התכונות השליליות בעובדים ומבט אל חצי הכוס הריקה.

כובע צהוב: הכובע הצהוב מאפשר חשיבה חיובית ובונה. הכובע מייצג אופטימיות בחשיבה, חיפוש אחר יתרונות, חיפוש היגיון במעשים, חשיבה על פיתוח עסקי וניצות הזדמנויות.

כובע ירוק: הכובע הירוק הוא כובע בו יש לחשוב בצורה היצירתית ביותר. עלינו לחשוב על אלטרנטיבות מקוריות, פתרונות רחבים וגיבוש רעיונות חדשים.

כובע כחול: הכובע הכחול מאפשר קבלת החלטות ופתרונות תוך רגיעה מוחלטת. הכובע מאפשר ארגון תהליכי חשיבה, ניסוח שאלות על המצב שהתקבל וסיכומי הדברים.

הכובען המוטרף – מדוע אנו זקוקים לכובעי חשיבה בניהול עסק?

אנשים רבים, בעלי חברות ועסקים שאין להם מתלה כובעים בבית, ישאלו עצמם "מדוע אני צריך לעבור את כל התהליך החשיבתי בקבלת ההחלטות?".

מסתבר שתהליך של שינוי דרכי חשיבה מאפשר אימון טוב בקבלת החלטות העוזרות לנו כמנהלים לנהל ולשנות את דרכי החשיבה, ובכך להבין מהו הפתרון הטוב ביותר לנו בעת משבר, בעיה או להפך: פיתוח עסקי והקמת עסק.

מהן השאלות אותן נשאל את עצמנו בחבישת כל כובע וכיצד נגיע לפתרון?
הכובע הלבן לדוגמא, הוא כובע בו אנו מבררים את כל העובדות: אנו בודקים מה הוביל אותנו למצב זה? מהם הנתונים שיש לנו?

מהו גודל נכונות העובדים ואיך אנו משיגים מה שאנו רוצים.

בכובע באדום נתבונן פנימה באינטואיציה שלנו לגבי המצב הנתון, בתחושות לגבי העתיד לבוא, נחפש סימנים יקומיים לתשובה ונערב את הרגשות הפנימיים שלנו.

הכובע השחור הוא הכובע הריאליסטי עם נגיעה שלילית. בחבישת כובע זה נשאל: מהם הסיכונים בבחירת הדרך אותנו אנו מתכוונים לבחור, האם התהליך יצליח, האם יוביל לפיתוח עסקי? והאם אנו בכלל יודעים לנהל עסק נכון? השאלות יעזור לנו לבנות סוג של מקדם בטיחות בהחלטה.

הכובע הצהוב עוזר לנו להבין מהי התועלת בתהליך, מהם היתרונות ואיך נרוויח ונגיע לפיתוח עסקי באמצעות התהליך. הכובע הכחול הוא השלב הסופי בתהליך והוא עונה על שאלות כגון: לאן הגענו כעת? האם השגנו את המטרה, ואם לא כיצד מתמודדים כעת ומחפשים פתרון.

שלב התוצאה הסופית

לאחר שימוש בכל הכובעים בעת החלטה או ניסיון לפתרון, יבינו מקבלי ההחלטות את המצב לאורכו ולרוחבו וידעו מהי הדרך הטובה ביותר לפעולה.

השימוש בכובע הכחול יעזור לנו להגיע לסיכום הדברים ופתרון הבעיה הניצבת לפנינו.

בשלב זה נבדוק מספר גורמים כגון: מהו אפיון החשיבה שלנו, האם הדרך בה התמודדנו הייתה יעילה? מהן ההצלחות שלנו? מה היו הקשיים וכיצד נמנע אותם בעתיד.

קראו עוד: בדיקת כדאיות לעסק

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו