הובלת תהליך שינוי בארגון

שינוי בארגון, בעסק או בחברה מתחילים כאשר מספר גורמים בארגון אינם מתאימים לבעלי החברה. גורמים אלו יכולים להקשר לאופן התנהלות הארגון, להכנסות הארגון, לדוחות הכספיים, לשיטות המכירה, להתנהלות מחלקות בארגון או לפיתוח עסקי שאינו מתממש. תהליך שינוי מתרחש לרוב ברגעי משבר.

ארגון יכול להבין איך לנהל עסק נכון, תוך תהליכי שינוי שונים המתחלקים לשלושה סוגים מרכזיים:

שינוי טכני – אותם שינויים תפעוליים הקשורים בנהלי החברה, בציוד בו משתמשת החברה וטיבו, בתהליכי עבודה, מבנה העבודה והשיטות הקיימות בו. יש לאבחן את טיבה של טכניקת העבודה השולטת בארגון.

שינוי פוליטי – בדיקת ההתנהלות הפוליטית בארגון לבדיקה כיצד מתחלקות הסמכויות בארגון, מהם ההיררכיות בארגון – האם הן נכונות? האם ישנו צורך בשינוי תפקידים אצל המנהלים, והאם יש לבטל ולסגור יחידות ניהול שונות.

שינוי התנהגותי – עוד אלמנט חשוב הקשור לשינויים המהווים את לב ליבו של הארגון הוא האלמנט ההתנהגותי. יש לבדוק מהם יחסי הגומלים בין העובדים השונים, מהם סגנונות הניהול, הערכים, ומהם דפוסי ההתנהגות.

הובלת תהליך שינוי בארגון לפי אדיג'ס

אחת הדרכים לבצע את השינויים הנחוצים, היא יישום הגישה של פרופסור יצחק אדיג'ס שהגה מודל תפקודים מובילי שינוי שעוזרים לדעת איך לנהל עסק נכון. המודל עוזר לנו בתחילה לזהות את מנהלי הארגון ואופיים.

לפי אדג'יס השינוי מתחיל במנהלים שיעבירו הלאה ומטה את הניהול בארגון ואת השינויים הקרבים ובאים. את זיהוי ומיפוי המנהלים ואבחונם מבצעים באמצעות ייעוץ עסקי מקצועי שתפקידו להוביל תהליך ליישום השינויים.

שינוי  בארגון הראשון מתחיל בזיהוי ואפיון עובדים. זיהוי ותפקוד עובדים נעשה על ידי תצפית והקשבה. איש מקצוע מיומן מזהה את המנהל ואופיו. למשל: מנהל בעל יוזמות, מכירתי, הביצועיסט, איש הכספים ועוד.

על מנת לאבחן את אותם אנשים ניתן להשתמש בשאלון שחיבר אדיג'ס בדיוק לנושא זה. לאחר האבחון נוכל לדעת כיצד להוביל שינויים בצורה טובה יותר. לדוגמא: אם אחד המנהלים שיטתי ומסודר בעבודתו – מומלץ כי ימלא תפקיד שמתאים לכישוריו, נניח ניהול אדמניסטרטיבי.

באמצעות זיהוי העובדים ניתן להבין כיצד לפנות לכל מנהל על מנת לבצע שינוי בארגון ומכך גם להבין איך להכין את הקרקע לקראת שינוי. באמצעות האבחון יכול מנהל העסק או הארגון לצפות מי יתנגד לשינויים, מי יקבל אותו בזרועות פתוחות, את מי יש להנחות בצורה שונה ובכלל לזהות את הטיפוסים השונים הנמצאים בדרגות הניהול.

מכאן תוכלו לצאת הלאה אל התמודדות עם מגוון המנהלים בעסק שלכם והובלת השינוי בצורה הטובה ביותר.

קראו עוד: מודל השינוי של ג'ון קוטר

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו