על שאלה איך ייעוץ עסקי יסייע ללמידה והקניית נהלי עבודה טובים יותר בחברה ישנן תשובות רבות. הקניית נהלי עבודה בחברה, נותנת למנהל כלים לניהול עסק טוב יותר ולפיתוח עסקי מהיר. בכתבה הבאה אסביר מה הם אותם נהלים וכיצד גם אתה תוכל ליישם אותם בעסק שלך.

מה זה אומר נהלי עבודה?

בכל עסק, קטן כגדול, נהלים קבועים והגיוניים הם בחזקת חשיבות גבוהה ביותר. הנהלים הם "ספר הקודש" של העסק והם אלו המגדירים את מדיניות העסק, ניהול העסק ומטרותיו. בספר הנהלים של החברה רשומים תהליכים שונים עליהם מבוסס העסק וכמו כן, תחומי האחריות של כל אחד ואחת בארגון.

את נהלי עבודה בחברה קובע וכותב בעל העסק בשיתוף עם בעלי ידע ארגוני, ידע שנמצא אצל מנהלי המחלקות בעסק או אחראים שונים בארגון. גם בעסקים קטנים יש צורך בחוברת נהלים שתחולק לכל עובד, ממנה יוכל העובד להבין את מדיניות חברה, תנאי העסקה, תנאי עובדים ומגוון נהלים נוספים. הנהלים יהוו נקודת מוצא ויגנו עליך בהמשך בהתנהלות מול לקוחות ומול עובדים.

נהלי עבודה בחברה הם כל אותן הגדרות מפורטות של תהליכים המתרחשים בארגון, המביאים לתוצאות שצפו המנהלים וקיוו להן. תפקידם של הנהלים והפעולות הוא להביא למוצר הסופי המיוחל, לשירות המושלם ובסופו של עניין למכירה וההתנהלות הנכונה הכוללת, שבלעדיה לא יוכל העסק להמשיך להתקיים.

לדוגמא, אם אני נציג בחברת תקשורת, חשוב שאקרא את ספר נהלי העבודה שיכווין אותי להתנהלות נכונה מול החברה ומול הלקוח. בספר הנהלים ירשם למשל כמה הפסקות אוכל לקחת ביום וכיוצא בזה וכך איו אדע כיצד עליי להתנהל מול המנהלים שלי וחבריי לעבודה. בצד השירותי-מכירתי של נהלי העבודה, יירשם בנהלים מה אסור ומה מותר לומר ללקוח, כיצד פונים ללקוח ומה מדיניות קבלה השיחות והתנהלות מול הלקוח.

את נהלי העבודה בחברה אפשר לראות ממש כמו הוראות הפעלה או מתכון שיש לעקוב אחריו בכל זמן. לכן, אין זה משנה מהו העסק שלך ומה גודלו, הוראות ההפעלה צריכות להיות אחידות וזאת על מנת לא ליצור כאוס בארגון שיתחיל עם סטייה קלה ככל שתהיה בנהלי העבודה.

נהלי עבודה בחברה הם הדרך היחידה והמדויקת לביצוע משימות שונות ובכלל זאת: מילוי הזמנה מלקוח, פנייה לטופס בקשה מלקוח, מכירת מוצר והעברתו בקופה, הכנת עמדת קפה בתחילת יום וסגירת עמדת הקפה בסוף יום, ניקיון החנות או הסניף, אופן השירות ללקוח ועוד. את נהלי העבודה חשוב שכל עובד בארגון מהזעיר לבכיר ביותר יבין, ידע ויצליח ליישם.

מדוע צריך נהלי עבודה מתאימים לעסק?

בעלי עסקים קטנים ובינוניים רבים חושבים כי בעסק הקטן אין צורך בנהלים. מצב זה מעכב פיתוח עסקי וזאת משום שקשה לנהל עסק בצורה טובה ולהתפתח ללא נהלי עבודה מסודרים.

הקושי נעוץ בעובדה כי עסק ללא נהלי עבודה יכול לבזבז משאבים תוך בלבול בשיטות העבודה החסכניות והיעילות ביותר לארגון. ייעוץ עסקי עוזר לנתח התנהגויות בארגון, תוך צפייה על התנהלות העסק ודרכי העבודה בארגון. מכאן ניתן להתחיל ולהטמיע נהלים שיסייעו לחסכון בעלויות, להימנע מאי הבנות ולקבל חוסן מפני תביעות של לקוחות או עובדים במקרי קיצון.

הדוגמאות הנפוצות לנוהלי עבודה שייכות למדיניות החברה, החזרת מוצרים, החזרים כספיים, החלפות מוצרים, שירות לקוחות ופגמים במוצר ואם תציג את הנהלים בקצרה ובאופן מדוייק אל מול הלקוחות, תוכל להגן על העסק מפני תביעות עתידיות.

לאחר כתיבת נהלי עבודה בחברה והטמעתם אצל העובדים, תוכל להתחיל בפיתוח טוב יותר של העסק העסק שלך ומשם הדרך להגדלת הרווחים תיפתח לרווחה.

אולי יעניין אותך לקרוא: טיפים שיעזרו לך לגבש נהלי עבודה מצוינים!

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו