כבעל חברה או עסק, אתה בטח שואל את עצמך מה עוד אפשר לעשות על מנת לשפר את רווחיות החברה שלך.

בין שלל הטיפים והעצות, ישנם 3 נושאים חשובים שיישום שלהם בפועל ישפר משמעותית את ביצועי החברה שלך, בדרך להצלחה עסקית.

במדריך זה נלמד בדרך פשוטה וקלה את משמעות שלושת הנושאים, חשיבותם לחברה שלך וכיצד ליישם אותם בפועל.

אז בוא נתחיל. ראשית נגדיר את שלושת הנושאים:

1. תקציב מול ביצוע.

2. בקרה תקציבית.

3. קופת מזומנים בצמיחה.

טיפ מספר 1 – תקציב מול ביצוע

נושא זה הוא בעל חשיבות עליונה להצלחת החברה שלך. תקציב הוא תכנון עתידי, לאן אתה, המנהל, מתכנן לנווט את החברה שלך.

תקציב אמור לכלול בתוכו את כל ההוצאות השוטפות של החברה כגון: משכורות, שכר דירה, תשלום לספקים, רכבים, מימון בנקאי וכו'. כמו כן תקציב צריך לכלול גם צפי הכנסות עתידיות, כלומר כמה מכירות יהיו לחברה בחודשים הקרובים, או בשנה הקרובה.

למה זה חשוב כל כך? כיוון שחובה עליך, המנהל, לוודא שהחברה שלך תוכל לפרוע את כל ההוצאות העתידיות אליהם התחייבה.

איך בונים תקציב? בשלב הראשון קבע בתחילת השנה או רבעון יעדי מכירה ורווח מתאימים על מנת שהחברה תוכל גם לשלם את כל ההוצאות בזמן, ובנוסף שיישאר רווח בקופה (קופת מזומנים שעליה נדבר בהמשך).

כמו כן עליך להכין מסגרת אשראי בנקאית מתאימה, שתאפשר לחברה לקיים פעילות עסקית רציפה, ללא חריגה ממסגרות האשראי, אשר עלולות להוביל חלילה להחזרת צ'קים והורדת דירוג האשראי של החברה.

כמנהל חשוב שתדע יותר על: ניהול נכון באמצעות תזרים מזומנים

בשלב השני בצע בדיקה של תחזית ההוצאות והמכירות בתקציב שגיבשת, אל מול התוצאות העסקיות בפועל. החלק החשוב בתהליך זה הוא מתי לבצע את הבדיקה, מה שמוביל אותנו לטיפ מספר 2.

טיפ מספר 2 – בקרה תקציבית

ראשית מה ההבדל בין בקרה לביקורת? ביקורת מבצעים לאחר שהתהליך הסתיים, לעומת בקרה שמבצעים בזמן אמת כאשר התהליך בעיצומו.

כמנהל חברה אתה בטח מכיר את הפגישה השנתית עם רואה החשבון שלך, פגישה אשר מציגה את דוח רווח / הפסד של החברה שלך. שים לב שדוח זה מציג את התוצאות הסופיות של שנה שעברה, כלומר זהו דוח ביקורת, לאחר סיום התהליך, ואין לך שום יכולת להשפיע או לשנות את התוצאות.

בטח היית רוצה לחזור בזמן ולתקן חלק מהטעויות שאתה רואה בדו"ח השנתי, נכון? אז זהו, שלא צריך לחזור בזמן. כל מה שעליך לעשות זה לבצע בקרה, בזמן אמת ולא כביקורת לאחר סיום התהליך.

לאחר שביצעת את טיפ מספר 1, גיבוש תקציב עבור החברה שלך, מתחילים לעבוד.

עוברים להם ימים, שבועות וחודשים כאשר בזמן זה החברה משלמת כספים לערוצים שונים: משכורות, ספקים, רכבים, פרסום, ומנגד מקבלת תשלום מלקוחות. עצור! זהו בדיוק הזמן לבצע בקרה תקציבית.

בדוק בפועל לאחר חודש-חודשיים האם סה"כ ההוצאות וההכנסות מתקיימות לפי התקציב שגיבשת בטיפ מספר 1. אני כבר מגלה לך שיהיו אי התאמות בין התקציב לנתונים בפועל. אולי יותר מידי הוצאות או פחות מידי הכנסות או שניהם יחד.

עכשיו שאתה רואה את הבעיות בזמן אמת, ולא בעוד שנה וחצי כמו בדוח השנתי, יש לך את האפשרות לבצע שינויים שישפיעו על התוצאות העסקיות של החברה שלך כגון: קצץ בעלויות, שפר את מערך התפעול, בדוק עלויות מימון כנגד בנקים אחרים.

בנוסף בדוק את אפקטיביות מחלקת השיווק והפרסום שלך, מוטיבציית מחלקת המכירות, מה עושים המתחרים וכדומה. לאחר הטמעת השינויים בדוק שוב ובצע בקרה תקציבית בעוד חודש-חודשיים, והמשך בדרך זו לכל אורך השנה, עד גיבוש תקציב שמיושם בפועל הלכה למעשה.

את התוצאות החיוביות בחברה שלך תוכל לראות בטיפ מספר 3.

טיפ מספר 3 – קופת מזומנים בצמיחה

התוצאה של חברה שמנהלת תקציב מדויק וגם מבצעת בקרה תקציבית בנוסף ליצירת רווח בחברה, היא קופת מזומנים בצמיחה. קופת מזומנים מכילה את כל הכספים שיש לחברה במזומן, פיקדונות בבנק, ניירות ערך סחירים וכדומה.

בוא נבחן שתי חברות לדוגמא: לחברה מספר 1 יש דוחות כספיים המאשרים כי אכן החברה סיימה את השנה ברווח, אך קופת המזומנים שלה ריקה. למה זה קורה? נניח שחברה מספר 1מייבאת מוצרים מחו"ל.

לרוב התשלום לספק נעשה במזומן.

אם ניקח בחשבון זמן הובלה לארץ, תקופה עד אשר יימכרו כל המוצרים, ובנוסף תנאי אשראי ממוצעים של שוטף+90, החברה תמצא את עצמה ללא מזומנים בקופה, וזאת למרות שהחברה מרוויחה כסף.

מנגד, לחברה מספר 2, יש דוחות כספיים המאשרים כי החברה הפסידה כסף, אך קופת המזומנים שלה חיובית. איך יכול להיות? נניח שחברה מספר 2 רוכשת את הסחורה בארץ בתנאי אשראי של שוטף+90, אבל מוכרת ללקוחותיה במזומן. גם אם החברה מפסידה כסף בדוחות הכספיים, קופת המזומנים של החברה תהיה חיוביות.

להפוך לקוח מזדמן לשותף למסע: על חשיבותו של שימור הלקוחות

מבלבל קצת?

כי החשיבה שלנו היא לטווח קצר. אם נחשוב על הטווח הארוך, נגלה שרווחי חברה מספר 1 יובילו בסופו של דבר לקופת המזומנים לצמוח, לעומת חברה מספר 2, שהפסדיה יובילו בטווח הארוך לצניחה בקופת המזומנים.

קופת מזומנים חיובית מקנה לחברה שלך יציבות פיננסית וגמישות עסקית לבצע פרויקטים נוספים, שיגדילו את רווחיות החברה.

בעזרת כסף מזומן זמין, תוכל למשל לסחור במזומן, מה שיקנה לך הנחה, הנחה שבהכרח תשפר את הרווחיות שלך. אפשרות נוספת היא השקעה בנדל"ן שתניב רווח בטווח הארוך. כמו שנאמר: "אין ידיד נאמן מכסף מזומן".

כלי חשוב שכדאי שתכיר: ניהול לוגיסטי והגדלת רווחים

לסיכום

יישום נכון של שלושת הטיפים החשובים האלו, ישפרו הן את רווחיות החברה שלך, והן את היציבות הפיננסית לאורך זמן. תקציב, בקרה ומזומן הם כלים עוצמתיים לחברה שלך, שייסעו לחברה שלך להגיע לחוף מבטחים.

מעוניין לשמוע עוד? אני מזמין אותך לפגישה אישית מרתקת שתאפשר לך לפרוץ קדימה בעסקים.

אתה תקבע את היעד, אנחנו נאתר את המסלול,
ויחד ננווט את החברה שלך להצלחה עסקית אמיתית!

שאלות? אל תהססו ליצור איתנו קשר אישי!

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו