ניהול משבר בעסק הוא אחד הדברים החשובים אם לא החשוב ביותר, בניהול עסק ותיפעולו. בכל עסק בין אם גדול בין אם קטן יהיה מתישהו משבר, וההבדל העיקרי בין אנשי עסקים שמצליחים לאלה שנכשלים, הוא ההתמודדות עם המשברים שפוקדים אותם.

במאמר זה נסקור מהו משבר בעסק, איך לצלוח אותו וכמובן איך לצמוח ממנו ולהצעיד את העסק שלך קדימה.

מהו משבר בעסק?

משבר בעסק הוא סכנה ממשית לסגירתו של העסק, בין היתר מפני חובות שנערמים, אי תשלום לספקים ובעיות שונות בתזרים המזומנים של העסק המעמידות אותו כפסע לפני סגירה מוחלטת.

קשה לזהות משבר בעסק מראש, מפני שקשה לבעלי העסקים להפנים שבמצב שבו המכירות נופלות, שההלוואות ממוחזרות ושהחובות נצברים, הם למעשה ניצבים בפני סיטואציה משברית. כדי לזהות זאת מלכתחילה, צריכות להידלק נורות אזהרה באמצעות מצב שוק שמשתנה, מתחרה חדש, הורדת מחירים, רגולטור שקובע מדיניות שונה, מיקום שאתמול היה טוב והיום כבר לא. באמצעות הדלקת נורות אלו מלכתחילה ניתן לוודא שהעניין יטופל ולפתור אותו במצב שבו הקופה עדיין מלאה, שהעובדים הטובים נמצאים, שהמכירות עדיין לא בנסיגה ובייחוד שהבנק לטובתנו ויכול לתת אשראי נוסף.

המשברים הרציניים קורים כאשר מתעלמים מנורות האזהרה ומפנימים, למרבה הצער באיחור ניכר, שהעסק במשבר.

לרוע המזל רק כאשר עסקים מרגישים סכנה קיומית הם פונים ומבקשים עזרה, אנו ממליצים כמובן לטפל בחברה כבר בתחילת המשבר או בטרום המשבר באמצעות הסימנים המוקדמים שהראנו מקודם. אך גם בשיא המשבר קיימת הזדמנות להחזיר את העסק למיטב, ולכן הכי חשוב זה לא להתבייש להיעזר באנשי מקצוע.

חשוב לציין שכל עסק עשוי להיתקל לעיתים בקשיים כאלו ואחרים אשר לאו דווקא מהווים תחילתו של משבר, ולכן חשוב לציין שלא כל קושי או בעיה מעידים שהגיע הזמן לשינוי.

סוגים של משבר בעסק

ישנם כמה סוגים של משברים בעסק או בחברה

  • משבר ניהולי: משברים הנוצרים ברמת היחסים והאינטריגות ברמת ההנהלה, בקרב הסמנכ"לים, המנכ"ל ו\או הבעלים. מאבקי כוח ואינטריגות בדרג הבכיר של העסק או של החברה, עלולים למרבה הצער להוביל למשבר. כשהשדרה הראשונה של העסק מצוייה במאבקי אגו, כח וכבוד, הדרך היא רק למטה.
  • משבר ארגוני:  משברים עשויים לצוץ בארגונים שבהם פועל ועד עובדים מוכר שדורש לעמוד על זכויותיו ואף לקבל זכויות נוספות. על פי רוב משברים קשים במיוחד ניתן לזהות בתוך חברות משפחתיות במאבק על השליטה בתהליך "העברת המקל" בין הדור הראשון או השני לדורות הבאים. יבתהליך זה עסקים רבים חווים משבר מפני שזו נקודה רגישה ומשמעותית מאוד בחייה של החברה ונדרש לנהל זאת נכון.
  • משבר עסקי: לרוב משברים מהסוג הזה נובעים משינוי שוק, הורדת מחירים והתגברות התחרות. כאשר השוק משתנה, המחירים יורדים והלקוחות משתנים, החברה נדרשת לשנות את הדרך שהובילה אותה כל השנים ולבחור באסטרגיה אחרת. לעיתים הבחירה היא לא מוצלחת ויכולה למשוך את החברה למטה.

נורות אזהרה לקראת משבר בעסק

כדי לזהות את המשבר מראש, נדרש לפקוח עיניים ולשים לב לנורות האזהרה הבאות:

  • האם התשלומים לספקים ורשויות מתבצעים במועד ללא דיחוי?
  • האם הבנק הגביל את מתן האשראי לעסק (אשראי מוגבל)?
  • האם החברה נאלצת להוריד מחירים?
  • האם הפעילות העסקית נמוכה יותר בהשוואה לשנה הקודמת?
  • האם יש עלייה מסוימת בהוצאות העסק?
  • האם הבנק מבקש בטחונות וערבונות נוספים?
  • האם חלק גדול מהלקוחות עזבו או מתכננים לעזוב?

איך ניתן לזהות משבר בעסק?

כפי שהסברנו חלק לא קטן מהמשברים, ניתנים לזיהוי מוקדם הזיהוי המוקדם מפחית ממידת הלחץ, ומסייע לטפל במשבר כשהוא עוד קטן או בינוני, לפני שהופך למורכב ובעייתי. בשורות הבאות ינתנו כמה טיפים מעשיים לזיהויי מוקדם של סיטואציה משברית בעסק או בחברה.

  • גירעון בתזרים המזומנים: אם החברה נקלעה למשבר נקודתי בתזרים המזומנים שנפתר תוך זמן קצר, זה בסדר אך אם בתקופה של מספר חודשים החברה לא מצליחה לצאת מהגירעון, היא נדרשת לפנות אל ייעוץ עסקי בהקדם. כאשר הרווח התפעולי הולך וקטן, זה יוצר מצב מסוכן במיוחד לחברה כי לכאורה אין לה גירעון, אך אם תשחוק את ההון שצברה במהלך הזמן, המצב יגרום במוקדם או במאוחר לגירעון.
  • קריאה לקויה של המציאות העסקית: קשה להאמין אך בעלי עסקים רבים לא יודעים את מצבו המדויק של העסק שלהם וחיים באשליה. למרבית העסקים אין מידע מעודכן על מצב תזרים המזומנים ועל רווחי העסק וחלוקתם בין מרכזי הפעילות השונים. לעיתים בעלי העסקים בעצמם לא יודעים לתמחר נכון את העבודות שלקחו. לרוב הם לא מוכנים לוותר על עבודות יוקרתיות למוסדות נחשבים, גם במחיר הפסד. מומלץ אם כן כשבעל עסק שם לב שקיים פער בין מה שהוא יודע לבין מה שקורה בפועל, לפנות לאיש מקצוע.
  • צמיחה מהירה מדי של העסק: מדובר במצב שבו העסק צומח מהר ללא הכנת הגורמים הניהוליים והאמצעים הכספיים הנדרשים לכך. לא תמיד אותם בעלי מקצוע ואותה שיטת ניהול שהיו מתאימים לעסק קטן מתאימים גם לעסק גדול. במקרים רבים חברות שעוברות למחזורי מסחר גדולים לא יודעות לתכנן ולבנות תזרים מזומנים ותוכניות מימון נכונות, ולא לוקחות בחשבון את החסרונות והמחויבויות שבמינוף כספי. מה שהיה לא כל-כך חשוב בחברה קטנה, עלול להיות קריטי בחברה גדולה.
  • לקיחת פרויקטים רק לצורך "גלגול העסק": בעלי עסקים נוטים לעתים קרובות לקחת על עצמם פרויקטים יוקרתיים שלחלוטין אינם רווחיים ואף גורמים להפסדים – מבלי לדעת כיצד ימומנו ההפסדים – רק כדי "לגלגל את העסק".
  • דחיית תשלומים לרשויות המס שוב ושוב: מדובר בתשלומים למס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי וקרנות העובדים. יכול להיות מצב של פריסת חובות למוסדות, אבל צריך לבדוק האם מדובר בקושי נקודתי בהעברת הכספים, או בדפוס עבודה קבוע, שמצביע על קשיים מתמשכים של העסק. אם מדובר בבעיה הנמשכת חודש-חודשיים זה עדיין סביר. יותר מזה – זו כבר נורה אדומה קלאסית.
  • דחיית תשלומים לספקים ו"גלגול חובות": אם זה קורה, צריך לעצור ולבדוק מה המצב. לעתים מאחורי בקשתו של בעל עסק לדחות תשלומים בטענה שלא שילמו לו על עבודה או מוצר שסיפק, חבויה בעיה רצינית יותר, וזה רק התירוץ.

בעל העסק משקיע זמן רב מדי בגביית כספים כדי לחזור למסגרת האשראי, ואינו עוסק בקידום העסק: מצב כזה,מהווה סימן למצוקה ועלול לדרדר את העסק. כמו כן, כשהוצאות המימון גדלות מעל 4%-3% מסך המכירות, העסק הופך למסוכן.

 תוכנית ליציאה ממשבר בעסק

להשאיר את הרגש בצד

התמודדות עם משברים עסקיים דורשת חשיבה קרה וקבלת החלטות קשות. אי אפשר להתמודד עם משברים כאלה, אם ההחלטות מתקבלות מתוך טעמים לא ענייניים ומסיבות רגשיות. לרוב זה קורה בחברות משפחתיות או בשותפות עסקית רבת שנים, של שותפים שהשקיעו את מלוא מרצם כוחם והונם בעסק ובנו אותו בעשר אצבעות. העצה הכי טובה היא, אם לא תוכלו לקבל החלטות נטולות רגש, קחו יועץ אסטרטגי או אדם חיצוני שכן יוכל לקבל את ההחלטות האלה.

להשקיע עוד (כסף, זמן ואנרגיה) בעסק

להיכנס למשבר עסקי כל אחד יכול, ובקלות. לצאת ממנו – קשה. יציאה ממשבר עסקי דורשת השקעה- יתכן שצריך לקחת יועץ, יכול להיות שחייבים לפטר אנשים, ועל פי רוב סביר שצריך להשקיע עוד בציוד, שיווק ואסטרטגיה. לכל אחד מהצעדים הללו יש עלות, בין אם רגשית ובין אם כספית שחשוב לשים אליה לב.  טיפ נוסף וחשוב מאוד: אל תפחדו להשקיע עוד כדי להוציא את העסק שלכם מהבוץ.

ביקורת בונה

מהרגע שבו החלטתם להחליט באופן ענייני קר ומחושב, ואם לא אז לקחת צד שלישי שיעשה זאת בשבילכם. ושהקצבתם משאבים פיזיים ורגשיים לתהליך קבלת ההחלטות, שאותו הצגנו בשני השלבים הראשונים, מתחיל תהליך ההבראה של העסק. תהליך זה מתחיל במחקר, שמטרתו להבין מדוע נקלעה החברה או העסק למשבר:

  •  סיבות חיצוניות –  סיבות שלא בהכרח קשורות לניהול העסק, כמו משבר כלכלי כללי או לקוחות שנקלעו לקשיים. סיבות שקשורות לליבת העסק, כמו  שינויים בתמהיל המתחרים או החלפה של הלקוחות הקבועים.
  • סיבות פנימיות –  סיבות פנימיות למשל הן,ניהול מקובע או חוסר יכולת לשנות דפוסי מחשבה.
  • סיבות אחרות – יכול להיות כל דבר שלא נכנס לקטגוריות לעיל.

שלב זה הוא חשוב ביותר מפני שאחרי שמבינים איפה הבעיה, אפשר לגשת לתכנון התשובה ולבחור בדרך הפעולה היעילה והמיטבית שתוציא את העסק מהמשבר.

פנים קדימה – לתכנן את היציאה מהמשבר

כשיודעים מה הבעיה, ניתן להתחיל לתכנן את המהלכים ודרך הפעולה ליציאה מהמשבר.

לשם כך אפשר לעבור את השלבים לעיל לבד, או בעזרת חבר, ואפשרות נוספת היא להיעזר במומחה חיצוני, כמו יועץ אסטרטגי, וזה תלוי לא מעט באופי הבעיה. אם אתם מרגישים שאתם יכולים לבד, אז השמיים הם הגבול. אך, אם אין לכם את הידע המספיק להתמודד עם מצב שוק פיננסי משתנה כדאי לקחת מישהו מומחה ומקצועי. בנוסף, אם הבנתם שהבעיה היא בכם עצמכם, רצוי מאוד שתמצאו מישהו חיצוני להתייעץ איתו.

היישום בפועל

שלב היישום הוא השלב האחרון בתהליך והחשוב ביותר.

הוא כולל את קבלת ההחלטות השונות והוצאתן אל הפועל ולא פחות חשוב מכך – ניתוח ההצלחה או הכישלון של המהלכים השונים; שלב חיוני, שישליך על המשך ההתנהלות של החברה, גם אם יצאה מהמשבר.

בשלב זה למעשה מיישמים את כל השלבים הקודמים בפרקטיקה וכעת ניתן לראות אם התוכנית היא אכן מוצלחת כמו שחשבנו שהיא תיהיה. כמובן שחשוב לזכור שנדרשות התאמות לסיטואציות השונות ומתן מענה בשטח, כך שצריך להיות עם יד על הדופק.

איך ליצור תוכנית ליציאת העסק ממשבר

דיברנו כבר על מה צריך לעשות בשביל לייצר תוכנית עסקית מוצלחת ליציאה ממשבר, אבל השאלה היא איך בונים את התוכנית הזאת בפועל? הדרך הפשוטה והיעילה ביותר ברוב המקרים היא להתייעץ עם מומחים בתחום שיתנו מעטפת וליווי מהתחלה ועד הסוף. אנשי מקצוע ידעו לענות על הצרכים של העסק באופן היעיל והמיטבי ביותר, והכי חשוב זה שהם לא ישאירו אתכם לבד בתהליך המורכב הזה.  כמובן שזה תלוי בכל מקרה ומקרה וברצון של בעל העסק ותמיד אפשר לבצע את התהליך בעצמכם. טיפ חשוב הוא שגם אם פועלים לבד, שזה בסדר גמור ובמקרים מסוימים זאת אפילו הדרך הנכונה, שווה להתייעץ עם מישהו חיצוני שיכול לתת מענה וזווית אחרת על הנעשה בעסק. ברוב המקרים בעל העסק מעורב פיזית ורגשית ולעיתים קרובות הוא מפספס דברים חשובים ומהותיים שדווקא אדם אחר יכול לראותם בקלות יחסית. שווה לשקול את העניין ולהתייעץ עם חבר קרוב שמרוחק מספיק מהעסק.

איך ניתן למנוע משבר בעסק?

נתחיל מזה שאין זה משנה אם אתם מנהלים עסק של מצברים בתל אביב או חברת הייטק גדולה ביקנעם – על ידי מעקב תמידי אחרי הדברים שציינו לעיל שמובילים למשבר בעסק, ועל ידי הקשבה כנה ל"נורות האזהרה" ניתן למנוע מלכתחילה את המשבר. כאמור, עדיף למנוע אותו מראש, כשיש משאבים ויכולת לצאת ממנו במהרה ובכמה שפחות נזק. חשוב להבין שמשבר בעסק הוא דבר נפוץ שקורה לא אחת להרבה עסקים גדולים וקטנים כאחד. לכן אנחנו צריכים לנהל את העסק או את החברה בתודעה שזמן מסוים יתרחש משבר ולכן צריכים להיות עירניים לסימנים הקדימים ולא להיות שאננים. לא צריך לפחד ולא לקחת סיכונים הכרחיים, אלא לדעת שמשבר זה חלק מהחיים של העסק ולנהל את הסיכונים בהתאם ובאופן ראוי, כך ניהיה מוכנים למשבר ונצלח אותו באופן יעיל.

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו