שיטות ומודלים של שינוי ארגוני

במאמר זה נסקור בקצרה את המודלים החשובים שפותחו במהלך השנים לצורך התמודדות עם תהליכי שינוי ארגוני.

כל הארגון השותף בעשייה הכלכלית במשק עומד לעתים בפני הצורך של שינוי ארגוני, באם לצרכי התייעלות, גיוס כוח אדם או התאמת שיטות העבודה לפיתוחים הטכנולוגיים בני ימינו.

רבות מהתורות הללו הנחו את החברות המתמחות בתהליך שינוי ארגוני לפתח, לשכלל ולהתאים את היסודות הללו לעסקים בני ימינו. שינוי ארגוני יזום הוא מנת חלקה של כל חברה מצליחה. גם שינויים הנראים כמינוריים ושאינם משפיעים על פעילותו היומיומית של העסק, הנם בעלי השלכה רחבה שחלה על הפעילות השוטפת וכן על המטרות העתידיות של הארגון.

מודלים חשובים בתחום השינוי הארגוני

מודל שלושת השלבים של לוין

המודל מדבר בעיקרו על שני הכוחות הפועלים בכל ארגון: הכוחות הפועלים לשינוי והכוחות המתנגדים לו וכיצד יש לגבור על ההתנגדויות ולתמוך בכוחות המניעים.

מודל שינוי ארגוני זה כולל 3 שלבים עיקריים: הפשרה, מעבר למצב החדש והקפאה.

1. שלב ההפשרה פועל להשגת שיתוף פעולה של העובדים לקראת השינוי תוך ריסון התנגדויות.

2. שלב המעבר למצב החדש כולל בחובו את שכנוע העובדים באשר ליתרונות המצב החדש העתידי וגיוסם לפעולה על ידי פיתוח מנהיגות ויצירת הזדהות עם מנהל אשר נבחר להוביל את השינוי.

3. שלב ההקפאה, אשר פועל לשימורו של המצב החדש שנוצר ושמירה על הקיים. זאת, בכדי למנוע את יישומם של שיטות העבודה שעבר זמנן.

מודל שמונת השלבים לשינוי של ג'ון קוטר

מודל שינוי ארגוני מאת ג'ון קוטר, המומחה המוערך בעולם בתחום המנהיגות בעסקים:

1. יצירת תחושה של דחיפות.
2. הקמת הקואליציה המנחה.
3. פיתוח חזון ואסטרטגיה.
4. הפצת חזון השינוי.
5. האצלת סמכויות לעובדים.
6. השגת הישגים בטווח הקצר.
7. גיבוש ההישגים.
8. מיסוד השינוי החדש בתרבות הארגונית.
מודל הצרכים של מאסלו לקידום מוטיבציה

פירמידת הצרכים הנודעת של מאסלו מסדרת את הצרכים בסדר הירארכי:

1. הצרכים הפיזיולוגיים
2. צרכי הביטחון
3. צרכים חברתיים
4. צרכי הכרה וכבוד
5. מימוש עצמי

כל צורך יוכל לבוא לידי מימוש רק בסיפוק הצורך שמתחתיו. תיאוריה זו מטילה את יצירת המוטיבציה של העובד על המנהל, זאת תוך מילוי צרכיהם של העובדים לפי פירמידת הצרכים הנזכרת.

מודל המערכת הפתוחה

מודל שינוי ארגוני זה תולה את הצלחתו במיזוג שבין האדם לסביבה, קשרי גומלין נכונים והתחשבות בצרכים. יסודות התיאוריה מתמקדים ביעילות שיטות העבודה, ניצול נכון של משאבי הסביבה ומשאבי הארגון, יכולת התאמת הארגון לתנאים סביבתיים משתנים כמו שינויים ארגוניים, חלוקת התמחויות בארגון, התמקצעות של כל מחלקה בארגון ונוספים.

מה נוכל ללמוד משלל התיאוריות הללו?

תיאוריות אילו מציגות עמדות להתפחות וצמיחה של ארגון. נגזר מהן כי על מנת לבצע בהצלחה שינוי ארגוני בחברה, חשוב לכל עסק לפנות ליועץ עסקי מקצועי באשר לתכנון השלבים לביצועו, הטמעתו בארגון והתאמת התנאים בסביבת העבודה כך שהשינוי יתבצע ללא תקלות מיותרות ויביא לתוצאות הטובות ביותר.

ב-ADVISING, פיתחנו שיטת ייעוץ עסקי ייחודית. זהו מודל חדשני המאפשר לנו להעניק ללקוח שירות אישי, מותאם ויעיל. שיטת השלבים היא חליפת ייעוץ ייחודית שנתפרת במיוחד לפי מידות הארגון, התקציב והסגל ולכן משיגה תוצאות.

חזרה לתפריט מאמרים

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו