רבות דובר על מהו ניהול נכון וכיצד להפוך למנהל מצליח שמוביל את חברתו לנמל מבטחים, רק שהמציאות שונה לגמרי.

אם אתה מוצא את עצמך מקדיש את רוב זמנך לעבודה וטיפול בנושאים שוטפים כגון טיפול יום יומי בתוצאות מחלקת המכירות, ניהול ופתרון בעיות בשרשרת האספקה, מענה טלפוני ללקוחות כי אין אף אחד שיענה, רדיפה בלתי פוסקת אחר קבלת תשלומים מלקוחות, ביצוע מכירות בפועל ללקוחות, תיקון טעויות ושגיאות של צוות העובדים וכיוצא בזה, אז יש לי בשורה מפתיעה עבורך:

אתה אינך מנהל, אלא למעשה אחד מצוות העובדים של החברה.

כדי לחדד את הדברים, אתה למעשה עסוק בעבודה ולא בניהול. כן, אני יודע מניסיוני כמנהל ומנכ"ל, שלפעמים אין ברירה וחייבים להפשיל שרוולים ולעשות את העבודה בעצמך, אחרת ביצועי החברה יקרטעו וסבך הבעיות רק יחמיר. שלא לדבר שאם אתה עושה את זה בעצמך, אתה עושה את זה הכי טוב.

אבל ויש כאן אבל גדול: אם אתה עסוק בעבודה (כי אין ברירה) מי למעשה מנהל את החברה שלך? מי מתכנן, מארגן, חושב קדימה, מנהיג את צוות העובדים (מנהיג, לא מצטרף לעבודה איתם) ומוביל תכנית עבודה שנתית?

במקרה הזה התשובה לכך היא אף אחד והתשובה הזו מעלה מחשבות מפחידות מאוד.

נדמה את החברה לספינה ששטה בים ואמורה לצלוח בים של שרטונים, סערות וספינות אחרות. באותה ספינה הקפטן מסתובב לרוב ממחלקה למחלקה, עובד קצת פה וקצת שם ומצליח להתגבר על האתגרים שהצוות לא מצליח לפתור.

ואז נשאלת השאלה, אם כך המצב אז מי לעזאזל נמצא בחדר הפיקוד למעלה? מי מסתכל קדימה ומתכנן?

את רוב זמנו אמור המנהל לבלות בחדר הפיקוד, אחרת החברה תשוט בים העסקי הסוער כשהיא חשופה לגמרי לפגיעות קטלניות. יתרה מכך, מה הסיכוי של הספינה להגיע ליעדה אם רב החובל אינו נמצא בגשר הפיקוד? מה סיכויי ההצלחה של חברה אם המנהל עסוק בעבודה ולא בניהול?

התשובה: הסוד לניהול נכון

קיימות הרבה הגדרות שמפרשות מהו ניהול, איך מנהלים עסק נכון ומיהו המנהל המוצלח. אחת ההגדרות המעניינות שמגדירות מנהל אידיאלי היא: מנהל טוב הוא מנהל שלא צריך אותו. מאחורי משפט זה מסתתרת משמעות עמוקה והבנה של משמעות זו מכילה בתוכה את הסוד האמיתי לניהול מנצח.

אם המנהל השכיל והצליח ליצור תכנית עסקית לחברה עבור שנת העסקים הקרובה, גיבש נהלי עבודה אפקטיביים למחלקות השונות, תכנן בקפדנות את האתגרים הפיננסים וגיבש צוות עבודה מיומן, אז קיבלנו לידנו חברה שמתפקדת ברמה גבוהה מאוד. כלומר, חברה שכל אחד יודע מהו תפקידו ותחום אחריותו, מהי מדיניות החברה ומהם הערכים וחזון של החברה.

התוצאה היא חברה שלא צריכה מנהל שיפתור את הבעיות והכשלים היום יומיים, חברה שלא צריכה שהמנהל ילווה את העובדים בכל צעד. קיבלנו מצב שבו למעשה לא צריכים את המנהל. מוזר ככל שזה יישמע, זהו המצב האידיאלי, זה החזון אליו צריך לשאוף המנהל. רק כאשר מנהל מצליח להשתחרר מעבודה הוא יכול באמת לגשת למהות האמיתית של ניהול חברה.

על מנת להבין איך להיות מנהל טוב יותר, ראשית נתעמק בהגדרות תפקידו של המנהל.

קיימות הרבה תיאוריות ומודלים שונים שמסבירים מהו ניהול עסקי. אנו נתרכז בשלושה תחומים עיקריים: תכנון, מנהיגות ויכולת ארגונית.

תכנון

כל תוצאה מוצלחת מושגת על ידי תכנון עסקי מקיף מקדים. תכנון דורש אנרגיה והשקעה ומאלץ את המנהל להקצות חלק נכבד מזמנו לכך. תכנון ניהולי מכיל בתוכו תחומים שונים כגון תכנון תזרים מזומנים, תכנון אסטרטגיה וערוצי שיווק, תכנון נישות ופלחי שוק חדשים, תכנון נהלי עבודה, תכנון, תכנון ועוד הפעם תכנון.

רוב המנהלים הישראליים אינם עוסקים בתכנון, משום שזה קצת מנוגד לקוד הגנטי שלנו. תכנון מתקשר לטווח ארוך, בעוד הקוד הגנטי הישראלי מקודד לטווח קצר. התנגשות עולמית, אין ספק.

אבל, אם תתפתה ליצר שמניע אותך לעשייה בטווח הקצר, לא תוכל להיות מנהל, נקודה.

עשייה בטווח הקצר היא בדיוק ההיפך ממטרת העל של עבודת הניהול. הבעיה בפועל שגם אם המנהל מודע לכך ורוצה ליישם את עקרונות הניהול הנכון, הוא למעשה לכוד במציאות קיימת שלא מאפשרת זאת. בהמשך נדון בדרכים האפקטיביות להשגת מטרה זו.

מנהיגות

"משימתו של המנהיג היא להביא את אנשיו ממקום שבו הם נמצאים למקום שבו הם לא היו". הנרי,א, קיסנג'ר.

אם לתת פרשנות עסקית לציטוט של הנרי קיסינג'ר, מנהל שהוא גם מנהיג יצליח להוביל את הצוות והחברה מהמצב הקיים של חוסר וודאות, ייאוש וחוסר תקווה אל המקום שכולם רוצים להיות בו, כולם עד אחרון העובדים. מקום שיבטיח ביטחון כלכלי, סיפוק וגאווה מהעבודה וסביבתה, חברה שכל אחד היה רוצה לעבוד בה.

לרוב האנשים המעבר הזה בין המציאות הקיימת לאותו חזון נראה קצת כמו סרט בדיוני. אלו רוב האנשים, אך כאן מובדל המנהל-מנהיג מהשאר. היכולת של המנהיג היא להאמין, לראות קדימה ולדמיין מציאות טובה יותר. אמנם בזאת לא מסתיימת מנהיגות.

מנהל חייב להנהיג את אנשיו יחד איתו ולא להשאיר אף אחד מאחור. מנהיג חכם יודע שיוכל להגיע למטרה רק אם יצליח לגבש את הצוות כולו מאחוריו. אז ורק אז יוכתר למנהיג אמיתי.

יכולת ארגונית

המשמעות העסקית של המשפט אלוהים נמצא בפרטים הקטנים היא שהפרט הכי קטן יכול לשנות את התמונה כולה. הפער בין הצלחה לכישלון יכול להסתתר במקומות חבויים, לא נגלים לעין ואין דרך קיצור על מנת לאתרם.

מבנה ארגוני של חברה דומה לעץ עם שורשים, גזע ועשרות ענפים שממשיכים להתפצל. מנהל צריך לדעת מה מכיל מבנה ארגוני נכון, כיצד בונים אותו והכי חשוב – האם הוא מתאים לחברה שהוא מנהל.

לעיתים נוצר מצב שהמנהל אכן ביצע את המוטל עליו, השקיע בתכנון מקיף, גייס מספיק אשראי לפעילות העסקית, אבל עדיין משהו לא עובד כמו שצריך. הסיבה לכך יכולה להיות טמונה במבנה ארגוני וחלוקת תפקידים לא מתאימה.

אם בחברה שלך קיימות בעיות תפעוליות שחוזרות על עצמן כמו עובד שמשבש את עבודת הצוות, מחלקת שירות לא איכותית וטעויות באספקה, אז יש סיכוי גבוה שהמבנה הארגוני וחלוקת הסמכויות אינה מתאימה.

אז מה צריך לעשות תכלס כדי להפוך למנהל מצליח?

ניהול זמן נכון

הדבר הראשון הוא שינוי בניהול הזמן שלך. אם לא תפנה זמן לשינוי שאתה רוצה לעשות אז המצב יישאר כפי שהוא. כיוון שהזמן הוא נתון קבוע, הדבר היחידי שנותר לעשות הוא לשנות את ניהול הזמן במסגרת הניהול העצמי.

נשמע מסובך? האמת שזה הרבה יותר פשוט מכפי שזה נשמע. מנהלים שעברו תהליך אישי של ניהול זמן בהצלחה ושינו את אופן ניהול הזמן העצמי שלהם, הגיעו לתוצאות מדהימות וזאת בזמן קצר, תרתי משמע.

האצלת סמכויות

השלב השני ואשר מהווה חלק בלתי נפרד מהשינוי בניהול הזמן החדש הוא האצלת סמכויות. אף מנהל, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול להיות מעורב בפועל בכל המתרחש בחברה.

מנהל שחפץ לשנות את ניהול הזמן האישי שלו, חייב ליצור מערכת של האצלת סמכויות לצוות העובדים ובכלל זאת, להגדיר תחומי אחריות ונהלי דיווח מצוות העובדים. אם אתה כמנהל לא מסוגל לסמוך על צוות העובדים שלך, לא תוכל להיות מנהל.

רכישת ידע וניסיון

היכולת להוביל ולהנהיג דורשת מיומנויות וידע שלא מצויים בידי כל מנהל, בין אם מתחיל או ותיק. לרוב חסר הידע וניסיון איך לעשות את זה נכון. ללא ידע מבוסס תתקשה להבין מה צריך לעשות.

על כן חשוב לרכוש ידע, זאת על ידי קריאת ספרים, מאמרים באינטרנט, סרטונים וכיוצא בזה. כך, באטיות אך ביסודיות, תצבור מידע רלוונטי ותרחיב אופקים התחלתיים שחיוניים להצלחתך.

ניסיון תוכל לקבל מיועץ ארגוני שמתמחה בהובלת תהליכים אלו. אם נניח על כף המאזנים את עלות שכרו של יועץ ארגוני, אל מול הסיכון שאתה תבצע לבדך, או במילים אחרות תעשה ניסוי על החברה שלך (ניסוי שיכול לעלות לך ביוקר), תיווכח שגיוס יועץ ארגוני ועסקי זו החלטה שהיא גם משתלמת וגם הרבה יותר בטוחה עבורך.

הצעד הראשון בדרך לניהול יעיל!

אם נמאס לך לדשדש במקום ולחיות בהרגשה של החמצה עסקית ותסכול, קח אחריות על עצמך ועל החברה שאתה מנהל.

קבל החלטה על תהליך שינוי אישי, תהליך שיהפוך אותך מעובד בכיר בחברה, למנהל ומנהיג אמיתי ותוכל גם אתה לעלות על דרך המלך לניהול מנהיגותי שיעניק לך סיפוק אישי לצד חברה בריאה ומשגשגת.

שאלות נוספות? אל תהסס ליצור עמנו קשר!

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו