אחד התנאים הראשונים בהקמת עסק חדש ומצליח, הוא תכנון מוקדם טרם הקמת העסק החדש. התכנון חייב לכלול את רוב הנושאים העסקיים החשובים כגון: כמה כסף צריך על מנת לפתוח עסק, בכמה למכור את המוצר או השירות, מי מנהל את העסק, איך לגייס לקוחות חדשים, כיצד נגייס כוח אדם איכותי, מיקום מנצח ונושאים חשובים נוספים, שהם תנאים הכרחיים בכל עסק.

כיוון שיש הרבה אי וודאות בהקמת עסק חדש, חובה לגבש תשובות, רעיונות ודרכי פעולה איך יתנהל העסק החדש שייפתח בקרוב. הדרך הטובה ביותר היא גיבוש תוכנית עסקית מקיפה, שתכלול נושאים אלו, ושתסמן מהו הכיוון ודרכי הפעולה הנכונים על מנת שהעסק החדש ישגשג.

אז מה כוללת בכלל תוכנית עסקית?

יש הרבה סוגים של תוכניות עסקיות, אך תוכנית עסקית עבור עסק חדש חייבת להיות מדויקת ככל האפשר, על מנת להפחית סיכונים ולהעלות משמעותית את סיכויי ההצלחה. תוכנית עסקית מתחלקת לשלושה חלקים עיקריים:
כספים, שיווק, מכירות וניהול.

כספים

ניהול כספי חברה או עסק חייב להיות מדויק ומתוכנן מראש, בדיוק כמו שאנו מתכננים את ניהול משק הבית שלנו, ניהול הוצאות לעומת הכנסות, כך גם בעסק חדש.

תזרים מזומנים

תזרים מזומנים נועד לתכנן כמה כסף נכנס לעסק, לעומת ההוצאות שעלינו לשלם. הכנסות נובעות ממחזור המכירות שלנו, והוצאות נגזרות מהעלויות השוטפות השונות כגון שכר דירה, ארנונה, חשמל, משכורות, תשלום לספקים, תקשורת, רכבים, מימון ועוד.

המטרה העיקרית של ניהול תזרים מזומנים היא לוודא שבכל רגע נתון, לא נחרוג ממסגרת האשראי שלנו בבנק, על מנת למנוע החזרת צ'קים והורדת דירוג האשראי ע"י הבנק.

דו"ח רווח והפסד

בניית דוח רווח והפסד עתידי, כוללת צפי המכירות לעתיד הקרוב. נכון שקשה לתכנן כמה נמכור מחר או בעוד חודש, אך בכל זאת יש לתכנן בקפידה כמה העסק שלנו יוכל למכור בתקופה הראשונה של חייו.

למה זה חשוב? כי הרי מנגד יש לנו הוצאות שהתחייבנו לשלם: שכר דירה, חשמל, משכורות, רכבים וכו. המטרה היא לדעת האם העסק שלנו מרוויח או מפסיד כסף בכל רגע נתון, על מנת שנוכל לבצע פעולות לשיפור התוצאות.

השקעה ראשונית

כל עסק חדש זקוק להשקעה ראשונית כזו או אחרת. כל עסק חדש חייב להשקיע במיתוג, ריהוט, הקמת אתר אינטרנט, פרסום ועוד. כל זאת חייב להופיע בפרק הכספים, על מנת שנוכל לוודא שהכסף שברשותנו, טרם הקמת העסק, יספיק לאורך זמן.

שיווק ומכירות

בכדי שהעסק החדש יכניס הרבה כסף, אחת המשימות הראשונות היא גיוס לקוחות חדשים. עושים זאת במגוון פעילויות שונות כגון פרסום באמצעי המדיה השונים: טלוויזיה, רדיו, אינטרנט, פייסבוק, עיתונות, פליירים, שלטי חוצות ועוד. ללא פרסום לא יגיעו מספיק לקוחות חדשים, ללא שיווק ופרסום לא נוכל להכניס מספיק כסף לעסק החדש על מנת לשלם את ההוצאות שהתחייבנו אליהם.

נושא חשוב נוסף הוא תמחור המוצר או השירות. יקר מידי – לקוחות אולי לא ייקנו. זול מידי – לקוחות ייקנו, אך לא נרוויח מספיק כסף לתשלום ההוצאות והעסק שלנו יפסיד כסף. תוכנית עסקית נותנת מענה מדויק מהי כמות המוצרים שאנו צריכים למכור, ומהו המחיר הנכון.

לקריאה נוספת אודות ניהול מכירות נכון.

ניהול

עסק חדש הוא כמו ספינה שיוצאת מהנמל אל הים הגדול הפתוח. בגשר הפיקוד עומד קברניט, שתפקידו לנהל את צוות הספינה ולנווט אותה בהצלחה אל היעד הסופי. ללא קברניט, הספינה כנראה לא תגיע ליעדה ועלולה לעלות על שרטון או לטבוע.

עסק שמתנהל ולא מנוהל, ייכשל!

רק המנהל מנהל את העסק, לא חלילה הלקוחות, הספקים או העובדים. תוכנית עסקית מתווה מה הם נהלי העבודה, המבנה הארגוני הנכון, חלוקת תפקידים וסמכויות, על מנת שהעסק החדש יעבוד כמו מכונה משומנת היטב.

תוכנית עסקית מעשית, כוללת בתוכה חלוקת תפקידים וסמכויות ברורה, מי עושה מה איך ומתי, מי כפוף למי, מהו תחום האחריות של כל עובד, מהי תדירות ישיבות צוות בעסק החדש, מהם יעדי המכירה ודרכי הפעולה להשגת המטרה – עסק רווחי ומצליח.

לסיכום

תוכנית עסקית, היא שלב הכרחי בהקמת עסק חדש, כיוון שיש הרבה שאלות חשובות שיש לתת להם מענה מדויק, לפני פתיחת העסק. עסק חדש עם תוכנית עסקית מעשית ואיכותית, מעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה שלו.

שאלות? אל תהססו ליצור איתנו קשר אישי!

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו